קיימות שפות תכנות רבות לבניית אתרי אינטרנט, חלקן פשוטות יותר וחלקן פחות, לכל אחת יתרונות וחסרונות ביחס לאחרות. במאמר זה אתמקד בשפת הפלאש בה אני מתמחה ואסביר מספר טכניקות מתקדמות של בניית אתרים בשפה זו. אין ביכולתי ללמד כיצד מתכנתים או את יסודות השפה במאמר אחד בלבד, אך אנסה להסביר כיצד פותרים את הבעיה המרכזית של פלאש – חוסר תקשורת יעילה עם מנועי החיפוש.
לפלאש יתרונות רבים: מדובר בשפה עשירה מאוד, חזקה ויציבה, מצוידת בממשק נוח לתפעול והבנה ועם מעט לימוד ניתן להשיג איתה תוצאות יפות מאוד. הכוח האמיתי של שפת תכנות זו הוא ברמה הויזואלית הגבוהה, אפשרויות המולטימדיה, העיצוב והאנימציה - כמעט כל אתרי האינטרנט המרשימים אשר ייעודם העיקרי הוא יצירת תדמית נבנים בפלאש. לא קיימות שפות תכנות רבות אשר מסוגלות להגיע לתוצאות מקבילות ויעילות כאלו של פלאש.. עם זאת, החיסרון העיקרי והמרכזי של שפה זו מתבטא בחוסר הידידותיות שלה למנועי החיפוש: מדובר בשפה מבוססת "תמונות" ולא טקסט. לכן בניית אתרים בשפת הפלאש אינה מועדפת על אלה הרוצים להיות המקומות הראשונים בגוגל וחבריו. למעשה רבים מתפשרים על איכות האתר שלהם לטובת מקום טוב יותר במנועי החיפוש... האם ישנה דרך לפתור את הנושא וליהנות משני העולמות? התשובה היא בהחלט כן!
לפני הכול יש להבין את הבעיה לעומקה:
גוגל (כמייצג מנועי החיפוש מעתה ואילך) מאנדקס את האתרים השונים באינטרנט על ידי קריאת הטקסט המוטמע בהם. שפות קלות לקריאה הן HTML ו PHP לדוגמא, אך לעומת זאת קבצי SWF (פלאש) אינם נקראים בצורה איכותית וכאשר נקראים זה רק באופן חלקי ומבולגן בצורה קיצונית. על מנת לגרום לגוגל להיות מסוגל לגשת לטקסט באתר פלאש יש ליצור גרסה נוספת של האתר, מבוססת טקסט, אליה יוכל לגשת בקלות. הבעיה היא שעל פי חוקי מנועי החיפוש אסור ליצור כפילויות או עותקים מרובים של אתר מסוים – אתרים אשר עוברים על חוקים אלו מנודים מגוגל ונכנסים לרשימה שחורה.
ובכן, קיימת דרך לפתרון הבעיה, בעזרת בניית אתרים מתוחכמת ושילוב מספר פרוטוקולים מבוססי JAVA אשר החשוב מהם הוא SWFOBJECT: מדובר למעשה בתוסף חוקי אשר מאפשר יצירת תוכן חלופי (לא נוסף!) לאתר הפלאש, תוכן מבוסס טקסט ותגי HTML הנקראים מצוין על ידי פלטפורמות אשר לא תומכות בפלאש, אשר אחת מהן היא גוגל.
בקצרה, בכניסה לאתר האינטרנט הסקריפט בודק האם קיימת האופציה לקריאת פלאש במחשב או פלטפורמת המשתמש: אם כן, (כמו במחשב האישי של כל אחד ואחד מאיתנו) יפתח אתר הפלאש. אם זהו אינו המצב (מנועי חיפוש, מערכות אשר לא תומכות בפלאש כגון פלאפונים ועוד) תפתח הגרסה הטקסטואלית הפשוטה, זו אשר ניתנת לקריאה על ידי גוגל בצורה מלאה! חשוב להדגיש ששתי הגרסאות חייבות להיות זהות אחת לשנייה ולהכיל את אותו התוכן בדיוק, זאת על מנת לעמוד בתנאי מנועי החיפוש ולא להיחשב כ"ספאמר".
בניית אתרים בדרך זו הינה הדרך הטובה ביותר לקידום פלאש במנועי החיפוש תוך שמירה על איכות אתר גבוהה. מעבר ליתרון מנועי החיפוש קיים יתרון נוסף: הגדלת כמות הגולשים באתר – מעתה גם אלו אשר לא תומכים בפלאש (פלאפונים, מחשבים ישנים ועוד) יוכלו לצפות באתר ולהיחשף לתכניו! תכונה זו תואמת לחלוטין את השקפת העולם של גוגל: בניית אתרים צריכה להיעשות עבור אנשים ולא עבור מנועי החיפוש.
אסיים באזהרה: טכניקת בנייה זו חייבת להיעשות על ידי מביני דבר ובעלי ניסיון. גם הטעות הקטנה ביותר עלולה להסתיים בפסילת האתר והסרתו מתוצאות החיפוש ומשם הדרך החזרה קשה מאוד! אם אתם לא בטוחים במה שאתם עושים השאירו את העבודה לבעלי המקצוע.
אורי ויסמן www.luminalweb.com